aLManach / Dla MG / Polemika

Infografiki w larpach

Infografiki

Od pewnego czasu zacząłem eksperymentować na moich larpach z wynalazkiem jakim są infografiki. Odkryłem, że stare przysłowie chińskie – „Jeden obraz wart więcej niż tysiąc słów” – nie kłamie i jest bardzo pożyteczne w larpach. Wszystko zaczęło się od zobrazowania zasad larpa Kronik Drikanu. Zabieg ten pozwolił  w sposób zwarty, ideowy i schematyczny  zaprezentować zbiór reguł rządzących rozgrywką. Zamiast pisać setki słów zebrałem zasady w bloki, posegregowałem i połączyłem tworząc jedną prawie przejrzystą stronę. Napisałem „prawie”, ponieważ była to moja pierwsza infografika i wymaga sporej poprawy.

Zasady

Podczas tych eksperymentów zauważyłem, że taka prezentacja zasad pozwala graczom łatwiej zapamiętać zasady gry – oczywiście po ich wcześniejszym omówieniu. Gracze tworzą skojarzenia między obrazem a treścią prelekcji i łatwiej zapamiętują zasady. Podczas larpa nie muszą przegryzać się przez większe czy mniejsze ilości tekstu – spojrzenie na diagram pozwalarozwiązać problem i przywołać potrzebną w danej chwili zasadę.

Karty postaci

Kolejnym krokiem podjętym przeze mnie, było zastosowanie infografik na kartach postaci – tutaj takim najbardziej odważnym pomysłem były karty postaci do mojego larpa Enklawa (który niedługo opiszę na blogu). Podczas jego tworzenia napotkałem na pewien problem – świat który chciałem przedstawić w grze był zbyt rozbudowany w stosunku do wielkości gry i możliwości jego przyswojenia go przez graczy w ciągu jednej prelekcji i gry. Wszystkie aspekty, prawa, założenia i struktury świata przedstawiłem jako infografiki. Cała karta postaci była książeczką z grafikami i niewielką ilością tekstu  – spełniło to swoje zadanie bezbłędnie – gracze odnaleźli się w tym bez większych problemów.

Krótka pamięć gracza

Kiedyś nagrałem prelekcję larpa, w którym uczestniczyłem jako gracz. Po larpie odtworzyłem nagranie bo chciałem sprawdzić czy MG poinformował o pewnym istotnym fakcie (byłem święcie przekonany, że tego nie zrobił). Film pokazał, że nie miałem racji i MG wywiązał się ze swojego obowiązku. Tutaj na samym sobie doświadczyłem „krótkiej pamięci gracza”.

Drążąc dalej temat, przez pewien czas po każdej mojej grze przeprowadzałem ankiety wśród graczy. Jednym z pytań było: „Jaki był tytuł gry?”. Ku mojemu zaskoczeniu bardzo dużo osób nie pamiętało tytułu, podawało go błędnie lub w ogóle wymyślali własne jego wersje.

Po tych doświadczeniach nasunął mi się następujący wniosek – gracze mają bardzo krótką pamięć. Nie pamiętają podstawowych rzeczy. Część z nich robi to z lenistwa, część z powodu niedoskonałości naszych mózgów.

Graficzna prezentacja ważnych elementów larpa pozwala im łatwiej zapamiętywać wymagane przez MG informacje. Szczególnie jak mają ją przed oczyma podczas prelekcji.

Od tej pory do każdego larpa przygotowuję infografiki, coraz częściej używam ich w kartach postaci i instrukcjach. Jesteśmy społeczeństwem obrazkowym i ten fakt bardzo pomaga przy tworzeniu larpów.

Przykłady

Na koniec umieszczam przykłady kilku moich inforgrafik.

This slideshow requires JavaScript.

Zapraszam też do przeczytania serii 4 wpisów o infografikach na blogu brandingowym.

Skomentuj

