Polemika

Podsumowanie Tygodniówki 2013 – Projekt X

Znalazłem chwilę czasu więc postaram się podsumować Tygodniówkę 2013 – Projekt X. Z nudnych ale koniecznych danych: konwent organizowany przez nasz klub Zardzewiały Topór – 26-31.07.2013 w Przywidzu, w Ośrodku Zacisze – czyli tam gdzie „zawsze” od 4 lat.

zatrute_ulice_014

W tym roku do grona organizatorów zawitał Robert „Wiedźmin” Pietruszka, który głównie pomagał przy grze głównej (o której napiszę za chwilę. Szczegółowe omówienie znajdziesz także na stronie Tygodniówki).

Zawitało do nas ponad 70 uczestników – co jest rekordem dla tej imprezy. Zawsze frekwencja wahała się w granicach 30-50 osób. Przyjechało dużo nowych graczy, chciałbym żeby wszyscy wrócili za rok:)

zatrute_ulice_030

Zacznę od początku – Zatrute Ulice , sławetna tegoroczna gra główna, osadzona tradycyjnie w świecie Kronik Drikanu. No cóż mogłaby być lepsza, ale nie była najgorsza, uważam ją za całkiem udaną. Gracze bawili się bardzo dobrze – a to jest najważniejsze. Żałuję, że nie trwała dwóch dni – to był jej słaby punkt. Pleban wykonał gigantyczną pracę przy planszówce, która była sprzężona z fabułą – wyszła fajnie, gracze zarobili kupę kasy, kupcy mogli się wykazać. Było dużo elementów na knucie intryg, na ganianie, na walkę – wszystkiego było po trochu. W tym roku daliśmy wolną drogę rozwoju fabuły. Gracze nie dostali questów – dostali zarys postaci, pytania pomocnicze i zbiór informacji na temat postaci, wydarzeń, plotek, itp. Na ich podstawie gracze tworzyli swoją pulę questów. Był to bardzo mocno otwarty scenariusz – piękny przykład sandboxa.

zatrute_ulice_034

Drugi w kolejności podsumuję mój larp: Miasto Dawców, podczas którego dowiedziałem się, że istnieją co najmniej 2 typy larpów dystopijnych. Miasto było tym drugim typem (Enklawa była typu pierwszego 🙂 ). Tutaj bardziej trzeba położyć nacisk na klimat. Tutaj nie może być przebudzenia i buntu jak w Enklawie, tutaj pacjenci muszą zostać zduszeni. W czasie gry karty pacjentów z organami, które były usuwane w czasie larpa wyglądały makabrycznie. Pacjenci bez nerki i płuca zaczynali wzbudzać moją litość – a Personel Medyczny usuwał dalej zamówione organy.

W tym larpie wprowadziłem zupełnie nową mechanikę. Zasady Miasta Dawców znajdziecie tutaj. Inspirowałem się zasadą Geasa – „nie bądź dupkiem„, zasadami larpa Monitor Celestra (szczególnie graj by przegrać oraz przejmowanie kontroli nad sceną za pomocą rekwizytów takich jak nóż, czy paralizator) oraz moją Zasadą Dramatyzmu. Mechanika zdała i nie zdała egzaminu. Za „fail” jestem odpowiedzialny ja – ponieważ zbyt krótko tłumaczyłem zasady i zbyt ogólnikowo (podczas Coperniconu naprawiłem ten błąd i nie było problemu z interpretacją zasad przez graczy). Jednak na początku larpa wszystko działało, podejrzewam, że gracze podeszli zbyt gamistycznie a za mało imersyjnie – padł klimat? Pękł balonik? Tego nie jestem w stanie określić – druga edycja larpa (na Coperniconie 2013) powinna dać odpowiedź – tym razem szykuję warsztaty z tej mechaniki (jak pisałem – błędem był brak porządnego briefingu).

zatrute_ulice_040

Na Tygodniówce debiutowali dwaj twórcy: Tomasz Kwarciński i jego Gateway oraz Marcin Zyskowki ze swoim larpem „Geniusze Zła”. Larpy naprawdę udane. Grałem w oba i na obu dobrze się bawiłem:) (uwagi co do larpów przekazałem autorom:P).

Tradycyjne Zombii Malganisha, Matero i Athana zostało zmiażdżone frekwencją. Chłopaki nie wydolili z taką ilością graczy. Muszę pochwalić ich za pomysłowość i przygotowanie zasad. Zombii, szczególnie Trzmielu zasługuje na oklaski za strój – chyba szykował się z pół roku na tą grę:)

miasto-dawcow_002

Drugą moją premierową grą byli: Politycy to k…! – jeepform, czy też gra, a może  miks jeepa z larpem, nie wiem ale wiem za to, że wyszedł rewelacyjnie. Myślałem, że ta gra jest słaba i raczej się nie uda. Tutaj jednak czekało mnie zaskoczenie – polityka wyszła pełną gębą. Parę poprawek i gra będzie mega grywalna. Takie przepychanki do tej pory można było zobaczyć tylko w sejmie, a tu proszę bardzo – można mieć na konwencie:)

Na Tygodniówce nie zabrakło też oddolnych inicjatyw. Odbyły się dwa spontaniczne larpy Wampira, każdy miał innego twórcę. Ciesze się z takich akcji, bo pokazuje to zaanagażowanie i wkręcenie się w klimat imprezy Uczestników.

miasto-dawcow_004

Ostatniego dnia poprowadziliśmy i nagraliśmy w całości panel dyskusyjny o larpach i samej Tygodniówce. Fajny pomysł – można było posłuchać naprawdę szczerych i ciekawych opinii, których część na pewno wprowadzimy w życie.

Cieszę się z tegorocznej Tygodniówki i czekam już na kolejną z głową pełną pomysłów. Nie zapominajmy, że po drodze będzie SPOT 😀

W drodze są filmiki i jeszcze zdjęcia Zosi – także z Tygodniówką tak szybko się nie pożegnamy:)

miasto-dawcow_007Autorką zdjęć jest Zofia Stożyńska

Filmik z Zatrutych Ulic

Na koniec zamieszczam filmik, który zmontowałem z materiałów filmowych jakie zrobiliśmy na grze głównej.

Skomentuj

