Dla MG / Moje gry

O krok od wolności – scenariusz jeepforma

Opis dla graczy

Jesteś pewny swej czystej karty. Wystarczy jeden krok by stąd wyjść – pokazać komisji, że jesteś nowym, lepszym człowiekiem. To jest twoja brama do wolności.
„O krok od wolności” to Jeep w którym jeden z was pozna cenę wolności, a pozostali poznają smak władzy nad ludzkim istnieniem.

Wstęp

Jest to scenariusz autorskiego jeepforma nagrodzonego Kamiennozłotą Foką na Puckonie 2011,5 za najlepszy punkt programu. Jeep opowiada historię Więźnia, który staje przed Komisją ds Zwolnień Warunkowych. Komisja zadając kolejne pytania tworzy przeszłość naszego Więźnia, który jest „czystą kartą”. Na koniec wspólnym głosowaniem Widownia zadecyduje o dalszych losach Więźnia.
Scenariusz jest przeznaczony dla 5 graczy plus widownia.

Informacje dla Mistrza Gry

Zarys

o-krok_004Akcja jeepa dzieje się podczas obrad komisji, która rozpatruje podanie o zwolnienie warunkowe Więźnia – głównego bohatera gry. Rzeczony Więzień staje przed tą komisją. W trakcie obrad Komisja zadaje kolejne pytania z formularza, które są wstępami do scenek. Każda z nich przenosi akcję w inne miejsce i czas, a jej rozwiązanie jest odpowiedzią na zadane pytanie.

Więzień jest „czystą kartą”, nie ma jeszcze przeszłości, zostanie ona stworzona w trakcie gry. Scenki dotyczą życia Więźnia w więzieniu, na wolności, podczas rozprawy sądowej i w innych sytuacjach.

Scenariusz jest stworzony w taki sposób, by każda gra była niepowtarzalna. Jest to uzyskane dzięki temu, że gracze tworzą sami rzeczywistość. Szkieletem gry jest formularz, którym kieruje się Komisja i go wypełnia, wypełniając tym samym życie głównego bohatera.

W scenkach biorą przeważnie udział: Więzień i 2-3 graczy (z Komisji oraz Widowni). Dwóch członków komisji jest negatywnie nastawionych do Więźnia i chcą go zatrzymać w kiciu. Trzeci z nich jest po jego stronie. Pośród Widowni należy wybrać gracza, który będzie grał jego przyjaciela z celi (będzie on po stronie Więźnia). Scenki reżyserują kolejno członkowie komisji oraz Więzień. Formularz składa się z 12 pytań, więc każdy z nich reżyseruje 3 scenki.

Dodatkowo Komisja dostaje 2 karty specjalne zwane Pieczęciami, Więzień natomiast dostaje 3 karty zwane Tatuażami. Są to karty pozwalające graczom wpływać na przebieg scenek, wprowadzając element zaskoczenia oraz rywalizacji (niespotykanej w zbyt wielu jeepformach).

Postacie

Jak już wspominałem, scenariusz jest stworzony dla 5 graczy oraz Widowni. Gracze wcielają się w 3 Członków Komisji ds Zwolniej Warunkowuych, Więźnia który stara się o zwolnienie warunkowe oraz jego Przyjaciela z celi. Widownia natomiast wciela się w epizodyczne postacie w kolejnych scenkach. Epizodyczne role mogą również grać Członkowie Komisji. Więzień zawsze gra siebie.

Miejsce gry

o-krok_002-jpg

W miejscu gdzie ma się odbywać jeep, należy ustawić stół z 3 krzesłami – tutaj zasiądzie Komisja. Przed stołem ustawiamy krzesło dla Więźnia – tak aby siedział twarzą zwróconą do Komisji. Członek Komisji będący po stronie Więźnia siada przy stole pośrodku – tak by zadawać drugie pytanie. Na stole kładziemy 3 formularze i 3 długopisy – po jednym komplecie dla każdego Członka Komisji. Komisja również otrzymuje 2 pieczęcie, więzień natomiast dostaje 3 tatuaże.
Widownię najlepiej umieścić z boku – tak żeby było miejsce na rozgrywanie scenek oraz żeby wszyscy dobrze widzieli co dzieje się na „scenie”.

Jak prowadzić „O krok od wolności”?

Przed jeepem Mistrz Gry powinien:

  • Wprowadzić graczy w realia jeepa: opowiedzieć gdzie dzieje się akcja oraz jakie są jego zasady.
  • Wybrać Więźnia, 3 Członków Komisji oraz Przyjaciela Więźnia
  • Rozpocząć grę od wprowadzenia Więźnia do sali Komisji i dać wolną rękę jej Członkom.

Mistrz Gry nie powinien ingerować zbytnio w rozgrywkę. Musi pilnować m.in.: kolejności scen, faktów które powstaną podczas gry (czyli spójności fabuły), tego jak zagrywane są karty specjalne. MG powinien, po 6. scenie czy też po 6. pytaniu, podsumować zebrane do tej pory fakty o życiu Więźnia. Prowadzenie tego scenariusza praktycznie nie wymaga niczego więcej od MG.

Rekwizyty

Klasycznie w tym jeepie nie ma rekwizytów. Jedynymi rzeczami jakie dostają gracze to karty postaci oraz 5 kart specjalnych: dwie pieczęcie i trzy tatuaże.

Przebieg scenariusza i zasady

o-krok_001-jpgScenariusz „O krok od wolności” jest zawarty w Formularzu Komisji. Jednak cała gra podlega pewnym zasadom:

  1. Akcja jeepa zaczyna się w sali komisji, do której zostaje wprowadzony Więzień.
  2. Kolejne pytania w Formularzu są kolejnymi wstępami do scenek. Pytań jest 12. Po zadaniu pytania rozpoczyna się reżyseria sceny i jej odegranie.
  3. Członkowie Komisji i Więzień reżyserują scenki (kolejno, jeden po drugim). Więzień reżyseruje scenki nr 4, 8 i 12.
  4. Po każdej scence następuje rozmowa między komisją a więźniem na temat wydarzeń ze scenki.
  5. Nie można zmienić kolejności scen, czyli pytań w formularzu.
  6. Na scenę można zagrać tylko jedną kartę specjalną, albo Tatuaż lub Pieczęć. Obowiązuje zasada: kto pierwszy ten lepszy.
  7. Pieczęcie zagrywamy przed sceną. Tatuaże można zagrać w każdym momencie (chyba, że na karcie pisze inaczej).
  8. Każdą z kart specjalnych można zagrać tylko raz.
  9. Pieczęcie i tatuaże (karty specjalne) mają moc nadrzędną nad kartami postaci i innymi ustaleniami.
  10.  To co powie gracz jest zawsze prawdą – chyba, że koliduje to z innymi faktami i prawdami w grze.
  11. Po ostatniej scenie każdy Członek Komisji i Więzień mają prawo do mowy końcowej. Po mowach końcowych widownia głosuje nad losem Więźnia: czy wypuścić go na wolność, czy zostawić go w więzieniu.

Na czym polega reżyseria scenki?

Postać, która reżyseruje scenę:

  1. określa miejsce akcji;
  2. wprowadza postacie do akcji (Więźnia i maksymalnie 3 postacie epizodyczne);
  3. określa ramy i cele jakie mają osiągnąć postacie, oraz podaje wskazówki jak mają grać;
  4. nie może określić celów Więźnia i jego Przyjaciela, są to postacie w pełni autonomiczne;
  5. nie ustala wyniku sceny!

Więzień

o-krok_003-jpgWięzień jest całkowitą tabula rasą – „czystą kartą”. Podczas komisji dowiaduje się o sobie smutnej i tragicznej prawdy. Więzień ma 3 scenki dla siebie, w ten sposób może próbować polepszyć swój wizerunek w oczach Komisji i Widowni.

Komisja

Dwóch Członków Komisji ma Więźnia za kanalię, kogoś kto zasłużył na więzienie, a ta kara którą dostał jest za mała dla niego. Po prostu go nienawidzą i chcą za wszelką cenę zostawić go w więzieniu.
Pozostały Członek Komisji jest po stronie Więźnia i stara się jemu pomóc.

Przyjaciel

Jest to przyjacielem naszego Więźnia. Znają się ze wspólnej celi. Ta postać jest zawsze po stronie Więźnia. Wyjątkiem jest zagranie odpowiedniej Pieczęci przez Komisję.

Materiały do pobrania

W poniższym pliku znajdują się karty postaci i formularz zwolnienia warunkowego.

O krok od wolności – materiały

Wydrukuj i potnij poniższe karty i rozdaj więźniowi oraz komisji.

karty

 

Zdjęcia: Joanna i Mateusz Zachciał.

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s